ce înseamnă berlină

Ce înseamnă berlină? De mulți ani, berlina (sau sedanul) este definiția unui autoturism de familie, dar și un simbol de prestigiu social.

Odată cu creșterea spectaculoasă a vânzărilor de SUV-uri și crossover-uri și cu invazia de reclame pentru aceste tipuri de automobile, berlinele tradiționale au avut de suferit, mulți producători orientându-se spre designuri de coupé cu patru uși pentru a revitaliza segmentul.

Ce e o berlină?

Pe scurt: o mașină cu patru uși.

Motorul este situat în față (în majoritatea cazurilor), habitaclul mai în spate, apoi portbagajul.

Vorbim, așadar, despre o caroserie tipică în trei volume.

Termenul „sedan”, provine din latinescul „sedere”, a sta așezat. Cu mult înainte de apariția automobilelor, „sedan” desemna un tip de lectică, adică un scaun pompos (sau chiar pat) fără roți, cărat cel mai adesea de oameni și folosit la transportul de persoane.

Dar să vedem și ce înseamnă „berlină”. Acest termen folosit predominant în Franța și în Italia pentru a desemna acest tip de automobil, provine de la denumirea unei trăsuri mari, acoperite, cu două banchete. Pare mai potrivit, din moment ce este mai apropiat de imaginea unui automobil cu 4 sau 5 locuri. Sedanul, în schimb, arăta la început exact precum o lectică pe roți, cu două locuri.

Ce înseamnă berlină astăzi?

Spre deosebire de coupé și hatchback, berlinele sunt în mod clar mai ușor de diferențiat.

Descrierea este simplă:

Patru uși și portbagajul separat de habitaclu, cu deschidere proprie.

Așa cum am menționat în articolul despre hatchback, Skoda Octavia este un exemplu tipic de mașină care „amestecă” cele două categorii și creează o mică confuzie despre ce înseamnă berlină.

Deoarece capota portbagajului se deschide împreună cu luneta, este considerată a 5-a ușă, indiferent de forma și spațiul ocupat de al treilea volum. Deci, avem de-a face cu o caroserie hatchback sau liftback, din ce în ce mai populară în ultimii ani.

De-a lungul istoriei, au existat și automobile cu patru uși decapotabile, un exemplu fiind celebrul Lincoln Continental Convertible. De asemenea, au existat numeroase berline cu motor spate, precum Renault 8, fabricat și în România ca Dacia 1100.

Care este diferența dintre o berlină și un coupé cu patru uși?

Volkswagen Passat CC

În ultimii ani, granițele categoriilor „coupé” și „berlină” au devenit ușor neclare datorită poziționării comerciale și denumirilor date diferitelor modele de către companii.

Volkswagen Passat CC, care este una dintre cele mai renumite mașini de acest fel și una foarte populară la noi în țară, este în esență o mașină clasică de familie cu o linie mai coborâtă a plafonului și 2 + 2 locuri, cu scopul de a se apropia de filosofia coupé.

Același lucru este valabil și pentru Mercedes CLS, care a contribuit major la creșterea popularității berlinelor-coupé, dar și BMW Seria 4/6 GranSport.

Cu toate acestea, inițiatorul informal și „uitat” al segmentului este altul.

Generația a 3-a a Nissan Primera a marcat sfârșitul pentru berlina de dimensiuni medii a producătorului japonez, după ce a adunat comentarii critice despre designul său.

Un design care s-a dovedit a fi inovator pentru timpul său și, prin urmare, greu de acceptat pentru publicul larg (și conservator) care a reprezentat întotdeauna nucleul de cumpărători Primera.

„Delfinul”, așa cum a devenit cunoscut datorită formei sale, era o berlină tipică, doar că era proiectată să fie aerodinamică și linia plafonului cobora în partea din spate. La fel ca și modelele ulterioare (și mult mai scumpe) de coupé cu 4 uși.

Ce îți oferă o berlină?

Berlină = mașină de familie.

Nu întâmplător majoritatea hatchback-urilor mici și mijlocii au și versiuni cu patru uși. Ba chiar, în cazul celor mijlocii, versiunile cu patru uși au dominat piața, cel puțin până la „renașterea” SUV-urilor. Beneficiul accesului mai facil și spațiului mai generos pentru pasagerii din spate nu putea fi ignorat.

Așa că au fost destui producători care s-au gândit să încerce să transforme hatchback-urile lor de succes în berline, economisind costurile dezvoltării unor modele complet noi. Rezultatele au fost modele accesibile ca preț, dar prea puțin spațioase și prea controversate pentru cumpărătorii clasici de berline.

Când spunem controversate, ne referim la design și nu e nevoie să te gândești mai departe de Peugeot 206 sedan sau Nissan Tiida sedan pentru a-ți da seama că ideea de a adăuga, pur și simplu, un portbagaj de berlină unui hatchback nu e neapărat una bună.

Mai ales că nu ar trebui să uităm de un alt termen folosit pentru a desemna o berlină: limuzină.

Nu întâmplător navele-amiral ale unora dintre cei mai prestigioși producători de automobile din lume sunt mașini în trei volume, cu patru uși (vezi Mercedes Clasa S, BMW Seria 7, Audi A8). Asta chiar dacă producătorii respectivi sunt activi puternic și în segmentul SUV-urilor de lux.

Deci, când vezi o berlină, ai în față o dublă personalitate: caracter de familie și un sentiment de „noblețe” care pândește dincolo de portbagajul încăpător.

Meriți o mașină mai bună


La Spotawheel, redefinim conceptul de „încredere” în segmentul auto!

Vindem mașini certificate care îndeplinesc cele mai stricte criterii de pe piață.

Deoarece ne respectăm principiile de transparență fără egal, oferim raport tehnic scris cu peste 200 de puncte, pentru ca tu să știi totul despre ce vrei să cumperi.

Îți aducem mașina la ușă pentru test drive sau, pentru siguranță maximă, îți oferim posibilitatea de cumpărare fără contact, cu drept de rambursare integrală și livrare gratuită în toată România!

Și rămânem alături de tine, cu o garanție gratuită de până la 5 ani!

Pentru că meriți o mașină mai bună și noi credem în asta!

Spotawheel

How did the article look to you? Write me in the comments below

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked with *