Întârzierile generalizate în livrarea autoturismelor noi au început ca temporare, dar au devenit normale anul trecut și s-au continuat în 2022. Motivul este simplu: lipsa de microcipuri la nivel mondial.
Ceea ce a început ca o surpriză neplăcută pentru cei care doreau să cumpere un PlayStation 5, un Xbox sau o placă video, a ajuns să paralizeze și industria mondială a autovehiculelor.
De la livrarea cu întârziere a autoturismelor la lipsa aprovizionării cu aparate de uz casnic și telefoane inteligente, producătorii și consumatorii din întreaga lume se confruntă cu consecințele produse de lipsa de microcipuri generalizată. Ce sunt microcipurile, cum s-a ajuns la lipsa de microcipuri, cum se descurcă producătorii de automobile și cum poți găsi o mașină gata de livrare? Citește și vei afla.
Ce sunt, de fapt, microcipurile?
Acestea sunt circuite electronice amplasate pe o bucată de material semiconductor, realizată din silicați care se găsesc în majoritatea mineralelor de pe suprafața pământului. Permit funcționarea calculatoarelor, a telefoanelor inteligente și a altor dispozitive electronice.
Mașinile moderne se bazează pe aceste mici cipuri pentru a controla o serie de funcții, de la sistemul de infotainment la funcții de securitate și altele. În esență, într-o mașină nouă totul este controlat electronic.
Ce înseamnă lipsa de microcipuri?
Lipsa de microcipuri întârzie semnificativ livrarea mașinilor noi. Deoarece o mașină poate să fie asamblată complet, dar să întârzie în etapa de instalare a componentelor electronice care depind de semiconductori. În primele patru luni ale anului 2021, se estimează că 1.300.000 de mașini au întârziat la livrarea către noii proprietari.
Toate mașinile sunt acum atât de avansate din punct de vedere tehnologic, încât criza afectează aproape fiecare producător. Microcipurile au schimbat fundamental modul în care funcționează toate mașinile moderne, siliconul alimentează o industrie de 500 de miliarde de dolari, potrivit unui raport al BBC. O industrie care afectează fabricarea fiecărui produs nou: de la mașini și computere, la telefoane mobile și păcănele.
Mulți producători de automobile au încetat să fabrice unele vehicule pentru a direcționa orice cipuri disponibile către vehiculele cu cerere mare, cum ar fi SUV-urile. De asemenea, General Motors și Ford au decis să construiască vehiculele fără cipuri, iar apoi să le lase parcate în așteptarea semiconductorilor. Odată ce sosesc cipurile, aceste vehicule trec prin asamblarea finală și sunt trimise la dealeri. Întârzierea, însă, poate fi de săptămâni sau chiar luni de zile…
Cum a apărut lipsa?
Lipsa de microcipurir este un rezultat al pandemiei, care a crescut semnificativ cererea de electronice personale, cum ar fi telefoanele mobile. Astfel, am ajuns la punctul în care producția nu a putut ține pasul cu cererea. În același timp, mulți producători de automobile, care nu lucrau în acel moment, au anulat rapid comenzile de piese de schimb cu cipuri. Pentru că ei credeau că vânzările de mașini noi vor scădea.
Vânzările de autoturisme noi au scăzut brusc la început, dar s-au redresat rapid odată cu cererea acumulată și într-un ritm mai mare decât înainte. În același timp, mulți dealeri au apelat la piața online, oferind livrare la adresă.
Astfel, atunci când fabricile s-au redeschis, cererea de vehicule noi mai mare decât se preconizase a depășit producția. Ca urmare, există un decalaj mare în industria microcipurilor.
Ce fac producătorii de mașini în privința asta?
Una dintre măsurile imediate luate de producătorii de automobile este reducerea producției de vehicule care nu sunt atât de solicitate. Sau nu sunt la fel de profitabile ca mașinile de oraș și SUV-urile. Așa că își concentrează toate eforturile pe plasarea numărului limitat de cipuri în mașinile care le vor aduce profit rapid.
O altă soluție la care au apelat diverse companii este construirea de vehicule fără anumite caracteristici. De exemplu, Tesla a eliminat unele funcții la scaunul pasagerului din față. Iar General Motors a eliminat la multe dintre modelele sale elemente suplimentare, cum ar fi sistemul start-stop și modulul de gestionare a combustibilului.
De asemenea, cum vă spuneam mai sus, mulți producători de mașini produc vehicule și le parchează până când cipurile devin disponibile.
Cât va dura întârzierea la livrare?
Atâta timp cât va dura lipsa de microcipuri, livrarea mașinilor noi va fi amânată. Deci întrebarea corectă este: când o să avem suficiente microcipuri?
Aici răspunsul este destul de… vag și general, deoarece nimeni nu poate face previziuni concrete și totul depinde de producție și cerere. În acest context, CEO-ul Cisco vorbea despre o criză care ar fi durat 6 luni și ar fi început să se ajungă la o îmbunătățire a termenelor de livrare pentru mașini noi în 12 până la 18 luni. Asta se întâmpla în primăvara lui 2021.
Mașină gata de livrare: este posibil?
Dar ce se întâmplă dacă dorești o mașină gata de livrare? O mașină pe care din momentul în care o vei plăti o vei avea aproape imediat?
Varietatea din flota Spotawheel, combinată cu procedurile accelerate, permit achiziționarea unui autoturism ușor și rapid. E suficient să accesezi showroom-ul online sau să ne vizitezi la showroom-ul fizic și să alegi următoarea ta mașină.
Totodată, alegând achiziția fără contact, aceasta vine la ușa ta cu livrare gratuită și te bucuri de drept de returnare timp de 14 zile!
Meriți o mașină mai bună
La Spotawheel, redefinim conceptul de „încredere” în segmentul auto!
Vindem mașini certificate care îndeplinesc cele mai stricte criterii de pe piață.
Deoarece ne respectăm principiile de transparență fără egal, oferim raport tehnic scris cu peste 200 de puncte, pentru ca tu să știi totul despre ce vrei să cumperi.
Îți aducem mașina la ușă pentru test drive sau, pentru siguranță maximă, îți oferim posibilitatea de cumpărare fără contact, cu drept de rambursare integrală și livrare gratuită în toată România!
Și rămânem alături de tine, cu o garanție gratuită de până la 5 ani!
Pentru că meriți o mașină mai bună și noi credem în asta!