sfaturi pentru intretinerea masinii

Dacă o jumătate din noblețea unei mașini e curățenia, cealaltă jumătate e… întreținerea. Chiar și o mașină nouă e doar o chestiune de timp până va prezenta o problemă, așa că urmează aceste sfaturi pentru întreținerea mașinii. 

Ceea ce trebuie să avem în vedere sunt măsurile de protecție preventivă pe care le putem lua astfel încât mașina să arate, dar și să fie absolut sănătoasă. După cum spunea părintele medicinei, Hipocrate:

„Cel mai bun tratament este prevenirea”

De exemplu, respectarea fidelă a reviziilor programate (sau efectuarea reviziilor mai des) ne poate proteja de multe probleme neașteptate. Uleiurile, filtrele, aerul, lichidele etc. sunt câteva elemente pe care le putem verifica ușor, uneori chiar noi înșine.

Oare este suficientă revizia pentru a ne menține mașina în stare bună?

Nu, de aceea am ales să prezentăm câteva modalități suplimentare care pot fi cruciale pentru întreținerea corectă a vehiculului.

1. Mașină nouă? Ia-o ușurel…

Cel puțin la început, dacă mașina are mai puțin de 1.000 de kilometri parcurși, atunci e bine să o conducem ușor și blând. Să nu apăsăm accelerația brusc, să menținem turația motorului sub 4.000. De obicei, după această perioadă de familiarizare, producătorii sugerează și un schimb de ulei, pentru orice eventualitate!

Deși este valabil pentru toate mașinile noi, rodajul poate fi aplicat și la o mașină second hand obținută recent. Astfel, primii kilometri ai mașinii  trebuie parcurși cu prudență. Până când învățăm cum se comportă, dacă prezintă puncte care necesită atenție și pentru a nu o solicita cu o conducere agresivă.

2. Cumpătare cu accelerația

Accelerarea rapidă și bruscă consumă mai mult combustibil și exercită o presiune semnificativă asupra motorului, cutiei de viteze și frânelor.

Din acest motiv, inițial accelerăm mai încet pentru a ajuta sistemul de propulsie și pentru a permite mașinii noastre să se adapteze armonios la nevoile noastre, fără probleme intermediare.

Cu toate acestea, există momente în care trebuie să conducem mai repede pentru a ajuta motorul să efectueze mai bine arderea. Cel mai bun loc pentru a face acest lucru este pe autostrăzi, unde viteze mai mari sunt permise pe distanțe mai lungi.

Dar atenție! La Spotawheel credem cu tărie că siguranța este o prioritate în conducere. Conducem întotdeauna cu atenție, respectând codul rutier la fiecare deplasare.

3. Derapăm doar în imaginația noastră

Da, poate fi impresionant și ne place zgomotul asociat, dar rotirea excesivă a roților (derapare) echivalează cu o mare pierdere de energie.  În același timp, crește uzura transmisiei și a anvelopelor pe asfalt uscat, în timp ce pe un drum umed duce la o risipă foarte mare de combustibil.

Deci, pentru o mașină bine întreținută și sigură, să lăsăm derapajele în filmele de pe Netflix!

4. Mai puțin înseamnă mai mult. Dar se aplică peste tot?

Răspunsul este nu. Unii oameni pot crede că își păstrează mașina în stare mai bună dacă o conduc mai puțin. Totuși, unul dintre cele mai importante sfaturi pentru întreținerea mașinii e să o conducem cel puțin o dată pe săptămână.

Când mașina rămâne staționată mult timp, bateria se descarcă, anvelopele pierd din presiune și se vor „așeza” la punctul de apăsare, ceea ce va duce la deformare și la zgomote în rulare. În plus, conductele de aer condiționat se usucă și toate fluidele se oxidează.

5. Pleacă de acasă

Cât de des nu recomandăm prietenilor și familiei o excursie „în apropiere” pentru a evada puțin din cotidian?

Deplasările scurte frecvente pot afecta negativ mașina.

Motivul este că motorul probabil nu va atinge temperatura optimă de funcționare. Ce înseamnă asta:

  • acumulare de reziduuri, condens și eventual coroziune
  • slăbirea bateriei, deoarece nu se încarcă complet

Așa că, data viitoare când vrei să evadezi, alege o destinație puțin mai îndepărtată cu mașina ta de încredere și bine întreținută.

6. Atenție la gropi

Știm asta! Gropile deteriorează anvelopele și jantele. Vibrațiile și impacturile sunt transferate volanului, cu riscul de a pierde controlul asupra mașinii, în timp ce suspensiile sunt și ele afectate, desigur.

De aceea, dacă nu putem evita o groapă, atunci trebuie să o traversăm cu viteză redusă.

7. Pregătirea corectă face diferența

În special în cazul în care nu conducem foarte des, se recomandă preîncălzirea mașinii noastre înainte de plecare, pentru ca fluidele să curgă prin motor și să dizolve orice condens.

Preîncălzirea nu e musai să dureze mult; pur și simplu până când indicatorul de temperatură a motorului să se miște puțin sau până când turometrul scade la nivelul de ralanti.

O bună idee mai este să conducem primii kilomteri cu turații scăzute, în cazul in care pornim direct și fără preîncălzire.

8. Autoturismul nu e camion

Așa că, dacă nu suntem profesioniști în camioane și TIR-uri, ar fi bine să evităm să ne supraîncărcăm mașina.

Sarcinile grele solicită cutia de viteze, suspensia și frânele. De aceea verificăm din nou manualul mașinii pentru a ne aminti care este sarcina utilă, dar și capacitatea de remorcare sugerată de producător.

9. Nu conducem la limite

Când conducem cu mai mult de 100 km/h, consumul de combustibil crește cu până la 15%. Asta înseamnă că motorul mașinii este solicitat și, odată cu el, cutia de viteze și anvelopele, pe măsură ce căldura produsă crește. De asemenea, viteza excesivă duce, statistic, la un risc mai mare de accidente.

10. Nu lăsăm mașina „în post”

Unora dintre noi ne place să lăsăm rezervorul mașinii aproape gol și să punem niște combustibil în el de fiecare când se golește complet. Însă mașinile sunt ca bebelușii, din acest punct de vedere: le hrănim des și sistematic!

Cantitățile mici de combustibil supraîncălzesc pompa de combustibil și o uzează mai repede. Un mic truc este să păstrăm în rezervor cel puțin un sfert din capacitatea sa maximă. Pentru o funcționare optimă a pompei de combustibil, trebuie să facem plinul cel puțin o dată pe lună.

11. Marșarier doar după ce ne oprim mai întâi

Există o componentă în mașină numit curea de distribuție. La orice service ni se va spune că e o treabă costisitoare.

Pentru a evita astfel de cheltuieli și bătăi de cap, facem ceva foarte simplu: când urmează să dăm cu spatele, ne asigurăm mai întâi că mașina este complet oprită, altfel forța exercitată de cuplarea treptei de marșarier poate fi fatală pentru cureaua de distribuție.

Acest lucru este deosebit de important la mașinile cu transmisie automată. De asemenea, pe lângă faptul că trebuie să ne asigurăm că mașina este perfect staționară, trebuie să schimbăm în marșarier trecând prin pozițiile corecte ale cutiei. Adică în ordinea D > N > R, nu prin comutarea directă la R.

12. Nu ne apropiem de roșu

Majoritatea mașinilor au turometru. Toate turometrele au o zonă roșie la capătul intervalului de turații. Această culoare roșie nu e acolo degeaba, ci trebuie să ținem cont de ea pentru buna întreținere a mașinii noastre. Nici măcar nu ar trebui să ne apropiem de ea. Dacă o facem, riscăm să supraîncălzim compresorul sau motorul.

13. Eliberând accelerația, menajăm plăcuțele de frână

Fiind mereu cu ochii la drum, deseori e ușor de prezis dacă vreunul dintre vehiculele din față urmează să încetinească sau să se oprească. În acest caz, e la fel de ușor ca, în loc să frânăm, să eliberăm accelerația, astfel încât mașina să încetinească uniform și natural, mai ales când avem o transmisie manuală. Astfel, ne protejăm mai bine frânele pentru o perioadă de utilizare mai lungă și mai sigură.

Desigur, folosim această metodă fără a risca propria noastră siguranță și siguranța pasagerilor doar pentru a respecta niște sfaturi pentru întreținerea mașinii.

14. Vopsim ca să nu o pățim!

Întotdeauna vor exista daune provocate de pietre proiectate de pe carosabil sau din alte surse. În situații în care avem de-a face cu vopsea sărită, trebuie să ne preocupe nu doar latura estetică. Nu lăsăm niciodată goluri în vopsea, le reparăm. În caz contrar, în timp poate să apară rugina sau vopseaua se poate ridica și coji pe o zonă mai mare decât micul punct de impact cu piatra.

15. P e doar pentru parcare

Un mic sfat pentru mașinile cu cutie de viteză automată. Dacă facem o oprire temporară e mai bine sa cuplăm treapta N (Neutru) și să activăm frâna de mână. Poziția P (parcare) este doar pentru parcare, altfel solicită inutil transmisia. Așadar, o folosim doar când urmează să încuiem mașina și să plecăm, cuplând și frâna de mână pentru a evita „surprizele”.

16. Curățăm din când în când

Spălarea ajută la prevenirea coroziunii și menține vopseaua în stare bună. În cazul în care ne mergem pe zăpadă și asfaltul este plin de sare, atunci spălăm mașina și pe dedesubt.

În același timp, există ceară și alte produse de detailing cu ajutorul cărora mașina poate beneficia mereu de un strat de protecție. Astfel, orice se întâmplă la exterior (murdărie, zgârieturi etc.) nu va afecta vopseaua, ci stratul protector. Ca o folie pentru ecranul telefonului mobil.

Cu siguranță mai există multe alte sfaturi pentru întreținerea mașinii, dar noi credem că, dacă le urmezi măcar pe acestea, te vei bucura de mașină mai mult timp fără reparații și vei obține și un preț mai bun la revânzare.

Meriți o mașină mai bună


La Spotawheel, redefinim conceptul de „încredere” în segmentul auto!

Vindem mașini certificate care îndeplinesc cele mai stricte criterii de pe piață.

Deoarece ne respectăm principiile de transparență fără egal, oferim raport tehnic scris cu peste 200 de puncte, pentru ca tu să știi totul despre ce vrei să cumperi.

Îți aducem mașina la ușă pentru test drive sau, pentru siguranță maximă, îți oferim posibilitatea de cumpărare fără contact, cu drept de rambursare integrală și livrare gratuită în toată România!

Și rămânem alături de tine, cu o garanție gratuită de până la 5 ani!

Pentru că meriți o mașină mai bună și noi credem în asta!

Spotawheel

How did the article look to you? Write me in the comments below

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked with *